fifty-1.jpg

Worden wie je bent

Antroposofie: Worden wie je bent

De antroposofie staat stil bij wat het betekent om mens te zijn. Vanuit deze levensvisie worden mensen niet alleen bepaald door erfelijkheid of milieu. Iedereen heeft een voorgeschiedenis, maar we gaan allemaal onze eigen weg in het leven. Er bestaat dus ruimte om te worden wie je bent: je kunt jouw eigen ontwikkeling vorm en inhoud geven. Dat geldt zeker voor jonge kinderen: zij doen dat op een spontane en soms ontwapenende manier. Volwassenen en de wereld die het kind omringen, vormen het voorbeeld waaraan een kind zich spiegelt. Een peuter is zijn omgeving. Alles wat kleine kinderen zien, nemen ze met een volkomen open ziel waar. Daarom beleven zij alles ook zo intens. Invloeden en ervaringen verwerkt een peuter vooral door na te bootsen. Zo krijgt hij overzicht en probeert hij te beleven wat zijn omgeving is.

Spelenderwijs leren

Als juf zorgen wij ervoor dat jouw kind zich veilig en welkom voelt. Dan zal het op onderzoek uit gaan, nieuwe dingen proberen en zelfvertrouwen ontwikkelen. Alle zintuigen en ontwikkelgebieden worden aangesproken op een manier die voor kinderen uitnodigend is: spelenderwijs. Door activiteiten samen te ondernemen, te herhalen en daar de tijd voor te nemen, kunnen kinderen ten diepste ervaren. Dat wol bijvoorbeeld anders aanvoelt dan steen of hout. Dat een bankje alles kan zijn: een trein, een boot en een meubel. En dat brooddeeg kneden niet alleen fijn voelt aan je handen, maar ook lekker ruikt en voorpret geeft: strakjes samen eten! Door in een overzichtelijk ritme kinderen steeds opnieuw kennis te laten maken met dit soort ervaringen, groeit hun besef. Van de dingen en mensen om zich heen, maar ook van zichzelf. Houden ze van buiten sjouwen in de zandbak of liever van een kopje thee schenken in de poppenhoek? Zijn ze gek op prentenboeken kijken, torens bouwen of klappen ze liever mee met versjes in de kring? Stap voor stap ontplooien ze zichzelf. Grondlegger van de antroposofie was Rudolf Steiner (1862 – 1925). Hij dacht na over de mens en het leven op aarde en vertaalde zijn ideeën naar vele vakgebieden waaronder de pedagogiek, geneeskunde en (biologisch-dynamische) landbouw. Hoe Madelief de antroposofische visie toepast in haar werkwijze kun je lezen in ons pedagogisch beleidsplan.