thirty-1.jpg

Fantasie en creativiteit

Gedurende de peutertijd komt bij kinderen de fantasie op gang. Om dat te stimuleren, werkt Madelief met natuurlijke materialen die weinig voorgevormd zijn. Houten blokken, flanellen doeken, kastanjes of wollen kleedjes geven een peuter de ruimte om er zelf van te maken wat het wil. Belangrijk voor de fijne motoriek en de ontwikkeling van het jonge kind, is creativiteit. We tekenen met bijenwaskrijt, we schilderen met waterverf, we kneden brooddeeg, we knippen, plakken, zingen en maken muziek.

Muziek

Muziek speelt een grote rol bij Madelief. We zingen liedjes en maken er gebaren bij, we klappen, stampen en lopen ritmes en maken zelf muziek. Zo stimuleren we het concentratievermogen en de motoriek. Muziek heeft ook een positieve invloed op de taal- en spraakontwikkeling en op de sociaal- emotionele ontwikkeling van het jonge kind. Elke juf gebruikt vaste liedjes bij terugkerende activiteiten, bijvoorbeeld aan het begin en het einde van de kring of om het opruimen aan te kondigen. Een liedje kan ook troost bieden op moeilijke momenten.

Tekenen

Als een peuter tekent, is het in de eerste plaats een spel: met vormen die ontstaan vanuit beweging. Onbewust komt er dan ook iets vanuit de innerlijke belevingswereld naar buiten. We tekenen op stevige vellen papier met blokjes bijenwaskrijt: makkelijk vast te houden, gifvrij en kleurrijk.

Schilderen

Peuters zijn gevoelig voor kleuren. Als we schilderen, staat het spelen met kleuren voorop. We schilderen met waterverf op nat schilderpapier: hierop kunnen de kleuren mooi in elkaar overlopen. De basiskleuren zijn rood, geel en blauw. Deze bieden we los, na elkaar, aan. Zo ziet een kind de kleuren mengen: toverkleuren!

Boetseren

We ‘boetseren’ elke week met brooddeeg. Na het roeren, kneden en laten rijzen van het deeg krijgt iedere peuter een stukje en mag hij zelf een broodje vormen voordat het gebakken wordt. De kinderen krijgen hun broodje mee naar huis.

Knippen en plakken

Plakken en knippen ondersteunt de fijne motoriek. We knutselen daarom regelmatig. We beplakken bijvoorbeeld een glazen potje met snippers vloeipapier en maken zo een lampje. Bij Madelief gaat het om het doen, niet om het eindresultaat. Daarom nemen kinderen niet zo vaak knutsels mee naar huis.