thirty-3.jpg

Visie

Spelen is leren

Kinderen van 2,5 tot 4 jaar oud ontdekken de wereld binnen en buiten vooral via hun spel. Zo kunnen ze verwerken wat ze hebben gezien, gehoord en gevoeld. In de peutertijd komt ook de fantasie tevoorschijn. Kinderen voegen steeds vaker iets van zichzelf toe aan wat ze hebben verinnerlijkt, of verzinnen er een wereld bij. Elk kind doet dat in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. Iedere dag opnieuw kijken ze hoe ieder kind de wereld onderzoekt. Door hen daar individueel in te stimuleren, leren kinderen dat ze ertoe doen. Zo groeit ook hun emotionele betrokkenheid: ze voelen zich beter in hun vel. De juffen creëren voor de kinderen een uitnodigende en veilige plaats, zodat ze de rust hebben om spelenderwijs te leren. Stap voor stap ontwikkelen ze hun taal, hun wil en worden ze zich bewust van al hun zintuigen. Hoofd, hart en handen komen allemaal aan bod. De antroposofie vormt de basis voor deze visie en pedagogische werkwijze. Wil je meer over weten over hoe Madelief werkt? Lees dan ons pedagogisch beleidsplan.

Een plek vol sfeer

Peuterspeelzaal Madelief is ondergebracht in het gebouw van Vrije School Zeeland. De lokalen zijn ruim en hoog, daglicht stroomt naar binnen en via een directe deur stappen de peuters zo hun eigen beschutte tuintje in. Binnen ruikt lekker naar verse broodjes of appelmoes en als het feest is naar pannenkoeken, pepernoten of wafels. Binnen en buiten heerst een prettige sfeer omdat er gewerkt wordt met natuurlijke materialen. Met kleurige doeken wordt een tentje gebouwd in de zon, plantjes worden als zaadjes samen met de kinderen gezaaid en natuurlijk is er een zandbak om doorheen te struinen. Binnen zijn er schapenvachten, houten speelgoed, lappen stof om mee te spelen en vrolijke versieringen die passen bij de tijd van het jaar. Alles in de klas is op de peuters afgestemd. Zo zijn de tafels en stoelen laag: de peuters kunnen zelf van en aan tafel gaan. Overal zijn hoekjes ingericht waar voor hen iets te zien en te spelen valt. De juffen weten zo een harmonieuze, omhullende plek te creëren voor de kinderen. Een wereld op zich, waar de drukte van alledag niet voelbaar is.

De juf als voorbeeld


Peuters leren door nabootsing: het nadoen van volwassenen en kinderen in hun omgeving. Alle klusjes die de juf doet in de klas en in de tuin kunnen peuters oppikken en naspelen. Afwassen, zand opvegen, een pop te slapen leggen, gebaren maken bij een versje dat verteld wordt in de kring. Peuters kijken niet alleen naar wát mensen doen, maar ook naar de intentie waarmee ze dat doen. Dit principe krijgt iedere dag opnieuw de ruimte: het laat kinderen vanuit hun aangeboren nieuwsgierigheid de wereld veroveren.

Grenzen zijn belangrijk


Opgewekt en liefdevol zorgt de juf voor gezelligheid en een sfeer van harmonie. Ze leert de kinderen respect te hebben voor elkaar. Ook zorgen ze samen voor planten en dieren en voor de dingen om ons heen. Er zijn duidelijke spelregels en elke ochtend kent een duidelijke structuur. De juf legt de nadruk op wat er wél mag en laat zo vanzelf merken wat niet de bedoeling is.

Samenwerken met de ouders

Peuters zijn niet los te zien van hun ouders en omgeving. Ouders vormen de brug naar de wereld en geven kinderen een eerste basisvertrouwen mee. Een peuter kan het bij Madelief dus pas echt naar de zin hebben als zijn ouders hem in vertrouwen achterlaten. Wij hechten daarom veel waarde aan persoonlijk contact en overleg met de ouders. Er is tijd bij halen en brengen om je kind te laten wennen, of een praatje te maken met de juf of met een van de andere ouders of verzorgers. Elk jaar worden ouderavonden en inspiratieochtenden georganiseerd waarin ruimte is voor uitwisseling, inspiratie en praktische informatie.

Per toerbeurt houden ouders de twee sfeervolle lokalen schoon. Ook is hulp van ouders welkom bij grotere klussen in de tuin en het bijhouden van de bibliotheek. Dit soort samenwerkingen maakt dat ook ouders zich thuis voelen bij Madelief. Madelief heeft een oudercommissie.