Pedagogisch beleidsplan

Samen appelmoes maken, broodjes bakken, liedjes zingen, verhalen vertellen. Samen spelen, of alleen. In de poppenhoek of met houten kistjes waar we van alles mee bouwen: een boot, een huis, een vliegtuig. Samen naar buiten, de kippen voeren, wandelen naar het landje, nóg meer spelen. We eten brood, fruit, drinken thee, maken verse soep. Soms is het feest: dan beleven we een verhaal, leren nieuwe versjes en laten de ouders zien wat we hebben gemaakt.

Als ouders een eerste keer komen kijken bij Madelief, valt hen vaak de sfeer op. De ruime lokalen zijn prettig licht en gehuld in zachte kleuren. Er staan bloemen en planten, er zijn mooie prentenboeken en manden vol houten speelgoed. Er is zelfs een echte keuken die iedere dag gebruikt wordt. Bij Madelief kan het ruiken naar warme broodjes, groentensoep en heel soms zelfs naar pannenkoeken! Dat voelt als een warm welkom voor kinderen én ouders, en zo is het ook zeker bedoeld.

Maar niets gebeurt voor niets. We bakken iedere week broodjes met de kinderen en maken appelmoes. We vertellen hen vaker hetzelfde verhaal. We passen de inrichting van de lokalen aan de seizoenen en jaarfeesten aan. We schilderen niet toevallig met de kinderen... Alle dingen die we doen, doen we met een reden. Zodat alle kinderen kunnen worden wie ze zijn. Daartoe nodigen we hen uit. Via hoofd, hart en handen. Hoe dat in zijn werk gaat, kun je lezen in ons beleidsplan.

Het pedagogisch beleidsplan van Peuterspeelzaal Madelief is beschikbaar als PDF.

Klik hier om het te downloaden